Iliušinas Il-76: Galingas transporto lėktuvas su įspūdinga istorija
Iliušinas Il-76 (rusų: Илью́шин Ил-76), NATO pranešimo pavadinimas – Candid, yra daugiafunkcis, keturių variklių turboventiliatorių strateginis transporto lėktuvas, sukurtas Sovietų Sąjungoje. Šis lėktuvas, pirmą kartą pakilęs 1971 m., buvo sukurtas siekiant pakeisti Antonov An-12 ir pritaikytas tiek civilinėms, tiek karinėms reikmėms.
Il-76 buvo suprojektuotas gabenti sunkią techniką į atokesnes ir prastai aptarnaujamas vietoves. Jo karinių versijų naudojimas yra plačiai paplitęs Europoje, Azijoje ir Afrikoje, įskaitant oro degalų papildymo ir vadovavimo centrų funkcijas.
Tai buvo vienas iš pirmųjų lėktuvų, galinčių gabenti krovinius, kurie nesugebėjo būti transportuojami kitais būdais. Dėl savo gebėjimo veikti iš neparuoštų nusileidimo takų, Il-76 tapo itin vertingas nepalankiose ir mažai išvystytose vietovėse. Specializuoti modeliai taip pat buvo sukurti gaisrų gesinimo ir nulinės gravitacijos treniravimo užduotims.
Projektavimas ir plėtra
Il-76 buvo sukurtas 1967 m. siekiant atitikti poreikį, kad lėktuvas galėtų gabenti 40 tonų krovinius 5,000 kilometrų atstumu per mažiau nei šešias valandas. Pirmasis Il-76 skrydis buvo 1971 m. Krovinių variantai buvo gaminami Tashkente, Uzbekistane, o iki 1990-ųjų buvo pagaminti apie 860 pagrindinių transporto variantų.
Operacinė istorija
Il-76 tapo pagrindiniu strateginiu transporto lėktuvu Sovietų armijoje. Nuo 1976 m. jis buvo eksploatuojamas Aeroflot. Nuo 1979 iki 1991 m. Sovietų armijos Il-76 atliko 14,700 skrydžių į Afganistaną, gabendami didžiulį kiekį karių ir krovinių.
Per šį laikotarpį Il-76 patyrė nemažai incidentų, tačiau jo tvirtos konstrukcijos leido jam atlaikyti rimtus pažeidimus ir likti funkcionuojančiu. Ši sėkmė padėjo įsitvirtinti Irano ir Kinijos oro pajėgose, kurios taip pat naudojo šiuos lėktuvus.
Įvykiai ir incidentai
Nuo 2022 m. Rusijos invazijos į Ukrainą, Il-76 tapo svarbiu Rusijos oro pajėgų elementu. 2024 m. sausio 24 d. lėktuvas, kuris, kaip teigiama, gabeno 65 ukrainiečių karo belaisvius, sudužo Belgorodo srityje. Tai sukėlė daug diskusijų ir kaltinimų tarp Rusijos ir Ukrainos, o incidentas tapo tarptautinės žiniasklaidos tema.
Ateities plėtra
Rusijos oro bendrovė United Aircraft planuoja modernizuoti Iliušino Il-76 modelius, kad atitiktų šiuolaikinius reikalavimus ir padidintų jų eksploatacines charakteristikas. Naujoji versija, žinoma kaip Il-76TD-90A, turėtų pasirodyti 2028 m. ir bus orientuota į komercinį transportą.
Šio lėktuvo gebėjimai ir toliau atitinka daugelio oro transporto bendrovių poreikius, o jo modernizacijos planai gali dar labiau padidinti jo populiarumą.
Daugiau informacijos apie įvykius Lietuvoje ir pasaulyje galite rasti čia.